Türk Sinemasının
Johnny Depp'i Demet Evgar
18 Şubat 2018 Film
Notları: Sofra Sırları
Başkarakter Neslihan, filmin başında bir hayale dalıyor. Aslında
Neslihan’ın pek çok kez daha dalacağı bu hayal, onun saplantılarını ve yaşadığı
ruhsal sorunları izleyene aktarmak için kullanılmış. Tipik Türk kadınının ev
halini ve saçını süpürge etmeye programlanmış yapısına bir eleştiri getiren
film, Neslihan’ın kurduğu hayallerle ve onun başından geçenleri anlatış
biçimiyle izleyenini sanki Yedi Kocalı Hürmüz’den bir tiyatro sahnesine
götürüyor. Neslihan’ın geçirdiği ideal ve gerçek kendisi arasındaki çatışma
bazı yaşamların son bulmasına sebep oluyor bir anda. Böylelikle film Umutsuz Ev
Kadınları’nın bir bölümüne girecekken aniden Av Mevsimi’nden bir kesit içine
dahil ediyor. Kadının saçını süpürge etmesine karşın ufacık da olsa beklediği
değeri alamaması, onu tek dostu mutfağa iyice bağlıyor, bu durum da onu sanki
insanları gezen birer mideden öte görememesine sebep olur. Kocasının onu
aldattığını öğrenir gibi oluyor, öğrenmemezlikten geliyor. Ancak kocası açık
açık açıklıyor ve yine de öğrenmemezlikten gelmeye devam ediyor ve sanki
herkesin karnı doyarsa tüm sorunlar çözülecek gibi hissediyor. Film boyunca dikkat çekilen domates kabukları
ve tembel epiglot işini yapıyor ve Neslihan ihmali bir suçla kocasının ölümüne
sebep oluyor. (garantörsel ihmali suç bakınız) Ardından bir komiser ortaya
çıkıyor ve filme onun üzerinden yer yer mizah karışmaya başlıyor. Komiser
karakteri çok gerçekçiydi. Adaletin bir adamı olarak söylüyorum adalet diye bir
şey yok dedi ve dediğinde yanılmadı komiser çünkü Neslihan hala dışarıdaydı.
Sadece Neslihan’a selam verenin bir şekilde kaybolması ya da hayatını
kaybetmesi durumu fazla dikkat çekiciydi ve bunun gözden kaçması biraz
gerçekdışı gelmişti bana. Bir de, diğer iki kadının eşlerini onlara kendisinin
öldürdüğünü söylemesi ve onların parayla mest olmaları yine biraz gerçekdışı
geldi. Başta onların da, aynı model bir yitiklik içinde yaşadıkları ve mutlu
olmak için eczaneden gizlice alınması gereken bir ilaca ihtiyaç duydukları
belirtilmişti ama bana yine de geçerli bir sebep olarak gelmedi bunlar.
Her karakterin diyalogu oldukça gerçekçi idi, “halam
sevmezdi Etem’i, diyom hala parası var her şeyi var.” Bunun dışında Buda’ya benzetilen
şişko Çinli ve tutti frutti gibi diyaloglar içerisinde geçen ve sizi filme alabilecek
ince, düşünülmüş detaylardı. Yemek yapmakla yapılan cisimleşme oldukça yerinde
idi, Neslihan’ı herkesin tanıdığı ve ısındığı biri yapan da bu olmuştu. Meral,
Etem’in son diyaloglarındaki doymuş doymamış yağ ve domates kabukları gibi
bilgilerle Neslihan onun payından emin oluyor ve yine cinayet silahını yemeğini
konuşturuyor ve Meral’i çocukluğuyla öldürüyordu. Mantarları topladığı sahnenin kendisi,
etraftaki kuş sesleriyle Av Mevsimi’ni biraz anımsattı bana.
Her şey mutfakla yemekle başladı, bu sebeple onun kendisiyle
hesaplaştığı yer de mutfaktı.
Demet Evgar öyle güzel ve gerçekçi bir oyunculuk sergilemişti ki, sanki
yıllardır ev hanımı olan bir kadın son birkaç ayda oyunculuk dersleri almış ve
bu rolü oynamış gibiydi. Neslihan bazen kameranın onu çektiği sahnelerde,
kameranın alt kısmına kaçamak bakışlar atıyordu bu bile öyle gerçekçiydi ki,
Demet Evgar, Neslihan’ıyla üstün oyunculuğunu bir kez daha kanıtladı. Demet
Evgar, bu rolde Johnny Depp'in Sweeney Todd karakterini andırıyordu. Bu
sebepten mi bilmiyorum ama filmde birkaç yerde müzikal olmamasının eksikliğini
hissettim.
Suç ortağı olan çiçekçi çocuğu mantarlı poğaça ile öldürmesi ve ondan
önce işlediği bütün cinayetler, onun saçını süpürge etmeye olan bağımlılığına ufak
da olsa bir saygısızlık yapılmasıydı. Çünkü onun artık sabrı dolmuş taşmıştı,
tüm kredilerini kocasın vermişti ve o da bunları hakkıyla tüketmişti.
Son hesaplaşması sahneden evine kaydı ve son kez hesaplaştı kendisiyle,
her şeyi bıraktı geride. Sıradan bir sinema seyircisi olarak son yıllarda Türk
Sineması içerisinde çekilmiş en iyi filmlerden birisi olduğu görüşündeyim.
19 Şubat 2018
Vizyon Tarihi: | 16 Şubat 2018 |
TR Dağıtım: | Chantier |
Şirket: | Anka Film, Chantier, RTNT Film |
Filmin Türü: | Komedi |
Yapım Yılı: | 2018 |
Süre: | 103 dakika |
157 |
Konusu: Ümit Ünal'ın yazıp yönettiği Sofra Sırları, hayatını
sadece evine ve kocasına adamış bir ev hanımı olarak görünen
Neslihan'ın, eşiyle ilgili bazı gerçekleri öğrenmesiyle gelişen olayları
konu ediniyor.
Neslihan
hayatını kocasına ve evine adamıştır. İstanbul'da doğup büyüdüğü halde,
kocasının işi yüzünden hayatını Anadolu kasabalarında geçirmiştir.
Yıllardır çok sakin, hiçbir olağanüstü olay olmayan uzak taşra şehrinde
yaşamaktadırlar.Neslihan utangaç, sevimli bir kadındır. Günü akşama ne
pişireceğini düşünerek geçer. Çok da iyi bir aşçıdır. Kocası aile
dostları, Neslihan'ın yemeklerine çok düşkündür.
Neslihan'in çevresindekilerin esrarengiz ölümü tüm gözleri ona çevirir.
Şehre yeni atanmış, çok zeki, Amerika'da eğitim görmüş, hırslı ve genç bir komiser, Neslihan'ın bir şeyler çevirdiğini ve peş peşe cinayetlerde parmağı olduğunu anlar ama bir türlü gerçek bir kanıt bulup Neslihan'ı yakalayamaz. Neslihan her cinayetten tereyağından kıl çeker gibi, son derece masum hafif çatlak görünerek sıyrılmayı başarır.
Neslihan'in çevresindekilerin esrarengiz ölümü tüm gözleri ona çevirir.
Şehre yeni atanmış, çok zeki, Amerika'da eğitim görmüş, hırslı ve genç bir komiser, Neslihan'ın bir şeyler çevirdiğini ve peş peşe cinayetlerde parmağı olduğunu anlar ama bir türlü gerçek bir kanıt bulup Neslihan'ı yakalayamaz. Neslihan her cinayetten tereyağından kıl çeker gibi, son derece masum hafif çatlak görünerek sıyrılmayı başarır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder